…ohjelman kirjoittamista helpottamaan:
Tärkeintä on, että ymmärrät itse merkkisi. Vain hyppyjen lyhenteet ovat vakiintuneet, piruettien ja liukujen lyhenteet ovat vaihtoehtoisia esimerkkejä.
HYPYT / Jumps:
V = Valssihyppy
A1 / A2 = yksöisAkseli / kaksoisAkseli
S1 / S2 = yksöisSalchow / kaksoisSalchow (eli salkkovi)
T1 / T2 = Tulppi (samanlailla yksöis / kaksois)
R1 / R2 = Ritti
F1 / F2 = Flippi
L1 / L2 = Lutsi
Välihypyt, kuten voli, putoavalehti, sekä oileri omilla nimillä tai omilla lyhenteillä.
HYPPY-YHDISTELMÄT ja HYPPYSARJAT / Jump combinations and Jump sequences:
hyppysarjoissa on myös välihyppyjä tai hyppyjä yhdistäviä askeleita. Hyppy-yhdistelmissä kaksi hyppyä tehdään suoraan peräkkäin.
esim.
Hyppy-yhdistelmä: L1-R1 = Lutsi-Ritti (yksöis-yksöis)
F1-T2 = Flippi-Tulppi (yksöis-kaksois)
Hyppysarja: F1-R1-oileri-S2 = yksöisFlippi-yksöisRitti-oileri-kaksoisSalkkovi
PIRUETIT / Spins:
esim. V = Vaaka
I = Istuma (kyykky)
K = Kiidytys
T = Taivutus
Ik = Ikkuna
Enk = Enkeli
HYPPYPIRUETIT / Flying Spins :
C = kameli
Yl = Yllätys
HIp = Hyppyistuma
YHDISTELMÄPIRUETIT / Spin combinations :
esim: VI-VI = vaaka-istuma-vaihto-vaaka-istuma
VIT-I = vaaka-istuma-taivutus-vaihto-istuma
LIU’UT / Spirals:
esim. V = vaaka
Ik = Ikkuna
Enk = Enkeli
Liu’uissa on hyvä käyttää suuntaa ja terää osoittavia lyhenteitä, kuten:
tu = taakse ulos
es = eteen sisään
ts = taakse sisään
eu = eteen ulos
esim. Veu = vaaka eteen ulos
ASKELEET / Steps:
Käytä paljon suuntaa ja terää osoittavia merkintöjä:
esim. kolmonen eu vas = kolmonen eteen ulos vasemmalla jalalla
2kolmonen ts oik = kaksoiskolmonen taakse sisään oikealla jalalla
Muista! Suunta ja terä kolmosissa ja kaarissa määritetään aina ensimmäisen kaaren mukaan. Sen mukaan kirjataan eu / es / tu /ts.
Myös jalka, jolla liu’ut on hyvä merkitä: vas = vasen, oik = oikea
Toivottavasti merkkien avulla ohjelmat pysyvät muistissa! Ja niitähän voi myös maalla hieman kertailla.